Zagnieżdżenie w domu i popyt na…

  • LINEで送る

     Japońskie słowo sugomori było do tej pory używane w kontekście zachowań lęgowych ptaków.
Oznacza ono gniazdowanie. Ostatnio zaczęło być używane również jako określenie pewnego stanu zawieszenia, w którym ludzie nie wychodzą z domu.
W Japonii 7 kwietnia 2020 roku został ogłoszony stan wyjątkowy, co wiązało się z pozostaniem ludności w domach.
Podobnie stało się w wielu innych krajach. Doprowadziło to do zwiększenia popytu na rzeczy urozmaicające czas spędzany  „w zamknięciu”, zatem niejako wzrósł popyt na  „gniazdowanie”.
Szczególną popularnością zaczęły się cieszyć niżej wymienione produkty i usługi.
Może akurat w nich kryją się wskazówki dla biznesmenów, na co zwrócić uwagę w dobie pandemii koronawirusa.

▼Nintendo Switch

Wraz ze wzrostem liczby osób spędzających czas w domu na graniu w gry, liczba konsol zamawianych
w okresie od kwietnia do września 2020 roku wzrosła 1,8 raza w porównaniu z tym samym okresem
w roku wcześniejszym. 

Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się gra „Animal Crossing: New Horizons”, która zajęła trzecie miejsce w rankingu hitów Nikkei Trendy 2020.
Jej sprzedaż wyniosła 5 milionów sztuk w ciągu około trzech miesięcy.
13 miejsce przypadło grze z ćwiczeniami fitness – „Ring Fit Adventure”.
Sprzedaż wyniosła 1,6 mln sztuk i mogłaby wynieść więcej, gdyby nie wyczerpywanie się nakładów gry w ciągu roku.

▼Google Chromecast

Urządzenie łączy się z Wi-Fi i pozwala bezprzewodowo przesyłać obraz i dźwięk z urządzeń mobilnych
na ekran telewizora.
W ten sposób można cieszyć się aplikacjami, takimi jak YouTube, NETFLIX czy ABEMA TV na dużym ekranie. 

Rynek tego typu urządzeń (adapterów) znalazł się w znakomitym położeniu.
Ich sprzedaż wzrosła prawie trzykrotnie. W Japonii Google Chromecast do lutego 2020 roku stanowił 35% udziału w tymże rynku, a 2 miesiące później aż 52,1%.

▼Netflix

Sekretem popularności i sukcesu Netflixa jest fakt, że można dzięki niemu oglądać nieograniczoną liczbę filmów i seriali z całego świata o każdej porze.
Pod koniec sierpnia 2020 roku liczba użytkowników w Japonii przekroczyła 5 milionów (czyli 2 miliony więcej niż rok wcześniej).

▼Dostawy do domu

Yamato Holdings i SGHD, czyli dwie duże firmy zajmujące się dostawą do domu miały ręce pełne roboty. Wzrosła liczba produktów kupowanych online, a co za tym idzie, liczba paczek,
które trzeba dostarczyć do domów.
Zapotrzebowanie na usługi kurierskie od kwietnia do października wzrosło o 14,1% w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim w przypadku Yamato Holdings i o 5,0% w przypadku SGHD.

▼Rowery

Liczba osób wybierających rowery zamiast transportu publicznego w celu zminimalizowania kontaktu
z innymi ludźmi rośnie, szczególnie w dużych miastach, takich jak Tokio.
Liczba rowerów wyprodukowanych i sprowadzonych w okresie od kwietnia do czerwca wzrosła o 12%
w porównaniu z rokiem wcześniejszym, częściowo dzięki specjalnemu systemowi zapłaty za rower (stała kwota 100 000 jenów).
Odpowiadając na rosnący popyt, zwiększana jest liczba miejsc parkingowych dla rowerów i tym podobne udogodnienia dla rowerzystów.

▼Przyprawy, dania instant

Sprzedaż dań instant z makaronem firmy Nisshin Foods (znana m.in. z produktu OYAKATA),
w okresie od kwietnia do września wzrosła o 8,9% w porównaniu z tym samym okresem w roku wcześniejszym, co ustanowiło rekordowy wynik. 

Dobre wyniki osiąga również firma Toyo Suisan, która produkuje makaron błyskawiczny w torebkach
i surowy makaron yakisoba.
Sprzedaż w okresie od kwietnia do września wzrosła o 2,6% a zysk netto wzrósł o 53,6% do rekordowego poziomu.
Popularnością cieszą się również przyprawy i sosy do makaronu. 

Firma Kagome produkująca keczup zwiększyła swój zysk o 31,5% (do 11,8 mld jenów) w okresie
od stycznia do września.
Dobre wyniki zdają się uzyskiwać dzięki zwiększonej sprzedaży do użytków domowych, ponieważ sprzedaż dla restauracji w dobie pandemii spada.

Prawdopodobnie rzecz ma się podobnie w Polsce i innych krajach. Jakie produkty, na które zwiększony jest popyt w dobie pandemii można by dodać do tej listy?
W najbliższym wykorzystajmy tę wiedzę podczas tworzenia strategii biznesowych.

  • LINEで送る