Zdumiewający wzrost eksportu japońskiej kawy do Rosji

Biznes

Japońska kawa rozpuszczalna nagle zdobywa coraz większą popularność w Rosji. Jakie jest źródło jej niespodziewanego powodzenia?

Rząd promuje eksport produktów rolnych, rybnych, pozyskiwanych z lasów oraz ogólnie pojętej żywności. Na ten cel wyznaczył docelową wartość eksportu na 2 000 000 000 000 (2 biliony) jenów do 2025 roku i 5 000 000 000 000 (5 bilionów) jenów do 2030 roku. W rzeczywistości wartość eksportu produktów rolnych, leśnych i rybnych w 2020 r. wyniosła 922 300 000 000 (922,3 miliardów) jenów, co było ósmym z rzędu rekordem. Jednak współczynnik wzrostu wynosi zaledwie 1,1% więcej niż w roku poprzednim. Chcąc osiągnąć cel 2 bilionów jenów w ciągu czterech lat, poziom ten musi być ponad dwukrotnie wyższy od obecnego. 

Aktualny stan eksportu wyżej wymienionych produktów przedstawia się następująco. 

Główne punkty opracowane na podstawie danych opublikowanych przez japońskie Ministerstwo Rolnictwa, Leśnictwa i Rybołówstwa:

① Kraje o dużej wartości eksportu 

  • Hongkong (206,1 mld jenów) 
  • Chiny (163,9 mld jenów) 
  • USA (118,8 mld jenów) 
  • Tajwan (97,6 mld jenów) 
  • Wietnam (53,7 mld jenów) 

② Towary o dużej wartości eksportowej 

  • Napoje alkoholowe (71 miliardów jenów) 
  • Mieszanki sosów (36,5 miliarda jenów) 
  • Napoje bezalkoholowe (34,1 miliarda jenów) 
  • Przegrzebki (31,4 miliarda jenów) 
  • Wołowina (28,9 miliarda jenów) 
  • Mleko i produkty mleczne (22,2 miliarda jenów) 

③ Kraje, w których wzrost wartości eksportu jest duży 

  • Chiny (10,2 mld jenów) 
  • Wietnam (8,3 mld jenów) 
  • Tajwan (7,3 mld jenów) 

④ Przedmioty o dużym wzroście wartości eksportu 

  • Tunek pasiasty i tuńczyk (5,1 miliarda jenów) 
  • Napoje alkoholowe (4,9 miliarda jenów) 
  • Mleko i produkty mleczne (3,8 miliarda jenów) 
  • Napoje bezalkoholowe (3,8 miliarda jenów) 
  • Jaja kurze (2,4 miliarda jenów) 

Kraje azjatyckie i Stany Zjednoczone są głównymi eksporterami, a przetworzona żywność o cenach jednostkowych wyższych niż produkty podstawowe zajmuje najwyższe pozycje w pozycjach eksportowych. Za wzrostem wartości eksportu napojów alkoholowych stoi rosnąca popularność japońskiej whisky na świecie, natomiast za wzrostem wartości eksportu mleka i produktów mlecznych prawdopodobnie stoi rosnąca popularność produktów dla niemowląt w Wietnamie. 

Opublikowane przez Ministerstwo Rolnictwa, Leśnictwa i Rybołówstwa informacje zawierają dane o około 200 pozycjach eksportowych, przy czym największym wzrostem z roku na rok szczyci się kawa rozpuszczalna. Najpierw przyjrzymy się jednak importowi kawy.

Surowe ziarna kawy przeznaczone do importu ważą 391 611 ton i są warte 113,4 miliardów jenów. Japonia importuje z Brazylii, Kolumbii i Wietnamu. Kawa palona waży 7376 ton i kosztuje 12,4 miliarda jenów. Importowana jest ze Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Kawa rozpuszczalna waży 10700 ton i kosztuje 10,6 miliarda jenów. Importowana jest z Brazylii, Wietnamu i Niemiec. Zatem całkowita wartość importu to 136,4 miliardów jenów. 

Sprawa z eksportem przedstawia się nieco inaczej.

Ziarna zielonej kawy ważą zaledwie 3292 kilogramy i kosztują 5 807 000 jenów. Kawa palona za 1934 tony kosztuje 3448,2 mln jenów. Kraje partnerskie to Chiny, Tajwan i Hongkong. Kawa rozpuszczalna waży 6170 ton i kosztuje 9 231 milionów jenów. 

Jak już wiemy, krajem do którego eksportowana jest kawa rozpuszczalna to Rosja, oraz Chiny i Stany Zjednoczone. Całkowita wartość eksportu wynosi 12 685 milionów jenów. Wzrost wielkości i wartości eksportu kawy rozpuszczalnej jest niezwykły. Wielkość eksportu jest 3,06 razy większa niż w roku poprzednim. Wartość eksportu gwałtownie wzrosła 2,64 razy.

Pod wpływem ograniczeń w przemieszczaniu się z powodu rozprzestrzeniania się SARS-CoV2, eksport z Japonii do Rosji rośnie. Ludzie regularnie piją w swoich domach kawę. Zaskakujące jest, że eksport do Rosji i Chin jest bardzo wysoki, a kraje te znane są ze swych kultur herbaty, a kultura kawowa jest tam słabo rozwinięta. 

Okazuje się, że w Rosji kultura kawy szybko się rozprzestrzenia. Według materiałów Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (2020/2021) spożycie kawy według krajów na świecie przedstawia się następująco. ①EU 28% ② USA 16% ③Brazylia 14% ④Japonia 5% ⑤Filipiny 4% ⑥Kanada 3% ⑦Rosja 3% ⑧Indonezja 3%. Jest to zaskakujące, ponieważ Rosja konsumuje więcej kawy, niż kraje produkujące kawę, takie jak Kolumbia i Wietnam.
Spożycie kawy w Rosji osiągnęło 180 000 ton w 2019 roku, po raz pierwszy prześcigając sumę 140 000 ton herbaty. Firma UCC Holdings, której wielkość eksportu kawy rozpuszczalnej do Rosji w 2020 roku wyniosła 118,3% wielkości z roku poprzedniego, dostarczyła kawę rozpuszczalną wyprodukowaną w Osace firmie handlowej. Następnie firma ta dokonała uzgodnień dotyczących kontenerów i eksportu, a produkty zostały wyeksportowane do Rosji. Osoba zarządzająca firmą wyjaśniła sytuację dotyczącą kawy w Rosji w następujący sposób: „Popyt na pyszną kawę rośnie wraz z rozpowszechnieniem się kultury kawowej, która to rozwinęła się pod wpływem zmiany stylu życia. Rośnie zapotrzebowanie na kawę. Na całym rynku detalicznym skala kawy rozpuszczalnej jest trzykrotnie większa niż kawy palonej. Średnia roczna stopa wzrostu w ciągu ostatnich sześciu lat była wysoka i wyniosła 13,3% w przypadku stałych klientów. 

Kawa rozpuszczalna staje się popularna z powodu SARS-CoV2.

W Rosji, podobnie jak w innych krajach panują obostrzenia z powodu pandemii. Restauracje i kawiarnie musiały zawiesić swą działalność. Powstrzymywanie się od wychodzenia z domu zwiększyło skłonność do jedzenia posiłków i picia kawy w domu, co z kolei doprowadziło do wzrostu popytu na kawę rozpuszczalną. 

https://finance.yahoo.co.jp/news/detail/20210316-00415973-toyo-column

[su_heading]Powiązane artykuły[/su_heading]

タイトルとURLをコピーしました