Morita Akio. Refleksja nad legendą japońskiego biznesu

  • LINEで送る

Morita Akio, współzałożyciel firmy Sony, urodził się w 1921 roku. Sto lat później, dziennikarz Mori Kazuo opowiada o duchu przedsiębiorczości, który żył w legendzie japońskiego biznesu.

W grudniu 2020 roku zmarł Ezra Vogel, znany amerykański japonista i emerytowany profesor Uniwersytetu Harvarda. Zaledwie rok wcześniej wypowiadał się na temat wybitnych przedsiębiorców powojennej Japonii, w tym Mority Akio, Hondy Sōichirō i Matsushity Kōnosuke. Vogel był najbardziej znany ze swojej książki Japan As Number One, w której opisał powojenny wzrost gospodarczy Japonii. Bez wątpienia Morita był jednym z największych symboli wzrostu gospodarczego. W maju 1946 roku, rok po zakończeniu II wojny światowej, mając zaledwie 25 lat, założył wraz z 38-letnim Ibuką Masaru spółkę akcyjną Tōkyō Tsūshin Kōgyō (Tokyo Telecommunications Engineering Corporation), która potem przekształciła się z małej firmy w globalnego giganta – Sony.

Nazwa „Sony” była pomysłem Mority, który uważał, że nazwa firmy powinna być łatwa do wymówienia dla osób spoza Japonii. Nazwę w katakanie, ソニー , oficjalnie przyjęto w 1958 roku. Dziś nierzadko zdarza się, że japońskie firmy mają swoje nazwy zapisane katakaną aniżeli znakami kanji oraz używają zromanizowanych logo, jednak w tamtym czasie było to bardzo śmiałe posunięcie rodzące sprzeciw z różnych stron, zatem można z całą pewnością powiedzieć, że wyprzedzili oni swoje czasy. 

Morita nigdy nie przyjmował ofert, dzięki którym produkty Sony miałyby być sprzedawane pod inną nazwą, nie chciał losu podwykonawcy dla swojej firmy. Wiedział, że stworzenie silnej marki wymaga czasu i poświęceń. Miał również szczególną intuicję, która pomagała mu rozpoznać potencjalne hity.

Podejście Mority było pionierskie. W 1962 roku Sony otworzyło salon na nowojorskiej Fifth Avenue. Morita wierzył, że popyt na produkty Sony będzie stymulowany przez obecność w Big Apple, odwiedzanym przez ludzi z całego świata. Jakaś jego część marzyła też o wymachiwaniu japońską flagą na tejże głównej arenie świata biznesu. W 1963 roku przeniósł się z rodziną do Nowego Jorku, pragnąc zamieszkać wśród Amerykanów, aby dzięki temu dogłębnie ich zrozumieć. 

Dzięki chęci dopasowania się zyskał wielu przyjaciół i znajomych z różnych dziedzin, w tym czołowych biznesmenów, głowy państw, polityków i artystów. Jednak w latach 80. na Zachodzie narastał niepokój związany z zagrożeniem ze strony japońskiego biznesu oraz coraz większymi tarciami handlowymi ze Stanami Zjednoczonymi i Europą. W 1989 roku Morita był współautorem eseju NO to ieru Nihon (później przetłumaczonego jako Japonia, która może powiedzieć nie) z Ishiharą Shintarō, autorem, który został politykiem a później został gubernatorem Tokio. Obawiając się reakcji Stanów Zjednoczonych, Morita nie pozwolił, aby jego część pracy pojawiła się w oficjalnym tłumaczeniu na język angielski, ale nieoficjalne tłumaczenia skojarzyły jego nazwisko z książką i jej przesłaniem. Morita również potępił „japoński model biznesowy” za stosunkowo niski udział dochodów przekazywanych pracownikom, co wywołało krytykę pod jego adresem w Japonii. W swoim eseju Morita wyraził również przekonanie, że chociaż powiedzenie „nie” innym krajom jest niezbędne, konieczne jest również wyrażenie odmowy w Japonii. Miał nadzieję, że wymiana odmiennych opinii pomoże w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań. Morita uważał, że bezsensowne byłoby, gdyby wszyscy dzielili taką samą opinię. W swojej książce z 1966 roku Gakureki muyō ron, wyraził przekonanie, że ludzi nie należy oceniać na podstawie ich wykształcenia, wieku, płci czy narodowości. Na tej podstawie Sony zachęcało do otwartej debaty, która byłaby wolna od jakiegokolwiek hierarchizowania. 

W 1993 roku przeszedł udar, a po sześcioletniej walce zmarł 3 października 1999 roku w wieku 78 lat.

https://www.nippon.com/en/japan-topics/g01027/sony%E2%80%99s-morita-akio-marking-100-years-since-the-birth-of-a-japanese-business-legend.html

[su_heading]Powiązane artykuły[/su_heading]

  • LINEで送る

Subskrypcja

Tutaj możesz zapisać się na listę odbiorców naszego newslettera ASAGAO News.
Dostarczamy najświeższe wiadomości z Polski i Japonii. Aby się zapisać, kliknij w przycisk.


Subskrypcja